יום חמישי, 16 במרץ 2017

האם אתה יזם או מהמר?



כאשר אדם מסוים לוקח סיכונים, הוא מוגדר כיזם. כאשר הוא עושה משהו כדי להרוויח כסף ולהתפרנס, הוא נחשב ליזם. אלא שלא תמיד זה כך, והאמת עשויה להיות הפוכה מזה.
ניקח לדוגמה סטודנטים במכללה אמריקאית. יש ביניהם רבים שידפיסו את שם המכללה שלהם על חולצות טי וימכרו אותן לסטודנטים אחרים. כאשר הם נכנסים למיזם כזה, הם חושבים שכל הסטודנטים יקנו מהם את החולצות, אבל זה לא מה שקורה – רק מעטים קונים את החולצות. נשאלת השאלה: איך קורה שהסטודנטים שייצרו את החולצות טעו בקשר ללקוחות שלהם, שהם לכאורה סטודנטים כמוהם?
הזמן החשוב במיזם הוא התקופה של קבלת ההחלטות. במקרה שלנו, תקופת ההחלטה לקנות את החולצות ולהדפיס אותן נמשכה רק 30 דקות. זהו פרק זמן קצר מכדי לקבוע מי יהיו המוכרים, מה תהיה עלות החולצה ומה יהיה מחיר המכירה שלה. אפשר לומר שתהליך ההחלטה נעשה מתוך דחף. זהו פשוט הימור – לא ייזום!
יזמים הם אנשים שונים מהסטודנטים שבדוגמה לעיל. אלה אנשים שיקדישו די זמן לפיתוח הרעיון העסקי שלהם תוך שימוש במחשבה ובמחקר לפני שהרעיון מיושם. יזם מתייחס באופן רציונלי לסיכון שיש לקחת, ולומד את השלכותיו. לעומת זאת, מהמר מבצע פעולות באופן אקראי לשם סיפוק מבלי להתייחס להשלכות של פעולותיו.


כאשר מהמר עושה מעשה, הוא אינו בטוח כמה הוא עלול להפסיד או כמה יהיה יכול להרוויח. לעומת זאת, יזם יקדיש את הזמן לחישוב התוצאות, הן החיוביות והן השליליות.
יזם הוא אדם בעל תוכנית. כאשר הוא פועל על פיה, הוא מתמסר אליה ויראה לנגד עיניו רק את התוצאה הסופית. כאשר הוא משדך את המטרה שלו עם נחישות, היזם נעשה בעל חזון, מה שלא יימצא אצל מהמר.
אנשים רבים סבורים שיזמים הם אנשים נועזים או אימפולסיביים, אבל לא תמיד זה כך. אנשים חושבים כך, כי אינם רואים את הנתונים המשמעותיים. כולנו נתקלים בהזדמנויות עסקיות, אך רק בעלי החזון רואים אותן מזווית אחרת ומזהים בהן מה שאחרים אינם רואים. ניקח לדוגמה את מייסד אפל סטיב ג'ובס, שדיבר על האייפאד כבר ב-1983, והיו שחשבו שהוא משוגע. ההתקדמות הטכנולוגית הוכיחה עם הזמן שכל מה שאמר היה נכון.
אלה ששמעו במו אוזניהם את סטיב ג'ובס מדבר על האייפד בשנות השמונים של המאה הקודמת חשבו שהוא נועז ונמהר, ואחרים חשבו שהוא הוזה ולא שפוי. הוא לא היה לא זה ולא זה; הוא עבד בקצב שלו והוציא לשוק את האייפד כמחשב טבלה. הוא השקיע זמן בתיקוף הרעיון שלו, שיפר את העיצוב והמתין לתנאי השוק המתאימים. זוהי דוגמה לכך שיזמים משקיעים זמן לפני שהם פועלים, ופועלים כאשר הם בטוחים ברעיון. אילו הוציא ג'ובס לשוק את האייפד בעשור 1990, המחשב לא היה מצליח בשוק, בגלל 
המהירות האטית של האינטרנט באותו זמן.


רבים טוענים שיזמים הם יזמים מלידה, אך אין זה נכון. יזמים לא נולדים כך, אלא מתפתחים להיות כאלה. כולנו נולדים בלי ידע ובלי חוכמה. יזמים מצליחים כיוון שהם לומדים מטעויויהם; הם מוכנים ללמוד ולא פוחדים להיכשל ולנסות שוב. אחרי שהם נופלים, הם חוזרים לעמוד על רגליהם במהרה ומתחילים להפיק לקחים מטעויותיהם. ואז הם פועלים בדרך שונה, עד שהם מצליחים!
חשוב לדעת את ההבדל שבין יזם למהמר. מהמרים משחקים כדי לעשות מכה, אך יזמים יודעים מתי לשחק כדי להרוויח. בפעם הבאה שתשב בשולחן ההימורים עם יזם, היזהר מהימורים אקראיים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה